Nordkapp 2014

Resedagbok på min och Manuels bilresa till Nordkapp i hans Landrover.
Manuel startar sin resa hemma i Murcia i Spanien och har redan kört 300 mil innan han anländer till Tidaholm den 10 september.

458 mil o 10 Läkerol senare

EfterPosted by Magnus Sat, September 20, 2014 09:38:04
Efter 458 mil och 10 askar Läkerol är resan tillända för mig.Men för Manuel går resan vidare och han åker vidare hem till Spanien via Malmö, Köpenhamn, Rotterdam mm.

Tack Manuel och kör försiktigt hem smiley
Tidaholm Lördag 20 september 2014.

Torsdag 18 september

ResanPosted by Magnus Fri, September 19, 2014 22:50:14
Vaknar i Lycksele och äter en stabil frukost innan jag går in i dimman...
och kommer inte ut fören efter 30 mil. smiley Vi kör E45 söder ut på väg hem och passerar Dorotea, Östersund, Orsa, Mora med flera. Efter en dagsetapp på 100 mil där vi turats om att köra så kommer vi hem på kvällen. En resa på över 450 mil är till ända.

Tack Manuel för trevligt ressällskap smiley Det har varit en resa att minnas för livet.
Muchas gracias Manuel smiley

Söndag till onsdag

ResanPosted by Magnus Wed, September 17, 2014 23:41:21

Lördagen den 13 september besökte vi även Pite havsbad men det bliv inget bad denna gång.

Söndag 14 september efter lunchen vi Stenbron vid Gällivare.

Vi åker vidare norr ut via Vittangi och åker över till Finland vid Karesuando. Åker någon mil söder ut i Finland innan vi svänger öster ut på väg 93 som senare viker av norr över i de Finska fjällen. Det blir några korta stopp vid några fjällsjöar för fotografering och en fika och tankning innan vi åker in i Norge mot Alta. Vi har klart och fint väder och en fin solnedgång.

Vi övernattar på Altafjord SPA hotell vid fjorden och på kvällen ser jag lite på valvakan innan det är sängdax.

Måndag 15 september

Börjar dagen med en frukostbuffé innan vi påbörjar sista etappen mot Nordkapp.

Vädret är fint i Alta och ytterligare ca 15 mil. Naturen och omgivningarna är bedårande och de sista 10 milen med klippor på ena sidan och Barenshav på den andra sidan. Det är väldigt starka västliga vindar och ser hur vinden lyfter med sig vatten ur havet upp i luften. Det är molnigt i norr och de sista milen är det mulet. Framme vid Nordkapp rengnar det och vinden är mycket stark så man kan knappt stå upprätt. Dimman drar in mer och mer så det är dålig sikt men vi ser till den allra nordligaste udden i väster. Vi fotar och besöker bion och museet.

Vi påbörjar hemresan vid 15:30 och efter en timma så stannar vi vid en liten vik för att gå ner till vattnet i Barenshav. Jag tar av mig skor och strumpor och kavlar upp byxorna och går i vattnet. Manuel tycker inte jag är klok och bara skrattar samtidigt som jag käner hur det isar i fötter och ben. Det är så kallt att det är inte ens är obehagligt. Åter i bilen så sitter Manuel och tvekar om han skall ner och testa det samma men det blir inte så.

Vi åker samma väg tillbaka mot Alta men fortsätter förbi väster ut på kustvägen som följer havet.

När vi kommer till Burfjord hyr vi en liten enkel hytte för natten.

Tisdag 16 september lämnar vi Burfjord och åker ut med havet och dessa fantastiska fjäll som går rak ner i fjordarna. Vi kör E6 söder ut mot Narvik och stannar på vägen och köper var sin Gromburgare ( en komplett hamburgare samt grovskuret kebabkött i). Lite före Narvik så tar vi vägen österut mot Kiruna. När vi kommer i i fjällen så är det ett väldigt specielt landskap med kala klippor med stora stenar på överallt med en massa små sjöar med några hytter vi ständerna.
När vi kommit in en liten bit i Sverige kommer vi till Torneträsk och Lapp porten. I Kiruna så tar vi in på vandrarhem. Vi tar en promenad till centrum och äter på Bishoparm. På vägen tillbaka så tittar vi efter norrsken som vi gjort några kvällar förut men ser inget. Väl framme vi dörr så stannar vi och tittar lite mera och då ser vi något svagt grönt skimmer på himlen. Vi går ut en bit i mörkret bakom vandrarhemet och då ser vi klart och tydligt hur Norskenet kommer och går på himlen. Vi tar bilen och kör ut ur Kiruna till en mörk väg där vi ser Norskenet klart och tydligt. Det går hela tiden i grönt och det är en stor bågen som lyser svagt samt under denna kommer det kraftigare pelare som skimrar upp och försvinner och kommer på nytt. Detta pågår från ca 21:30 till 23:00 då vi åter är på rummet och då firar vi med lite årgångs whiskey.

Onsdag 17 september så tar vi en tur till Jukkasjärvi Ishotell för att se vad som finns där så här års. Vi kolar på plattsen där hotellet byggs varje höst vid stranden till Torneälv. Kollar även in lite i fryshallen med de gigantiska isblocken som skall bli årets hotell och hur de sågar dessa med en stor bandsåg.

Åter i Kiruna kollar vi den speciella kyrkan och gården med kirunas historia. Det planerade besöket i LKABs gruva blir inställt på grund av för få anmälda, så vi äter lite palt innan vi kör söder ut igen. Vi passerar Gällivare och stannar vid Harsprångets kraftstation samt i Jokkmokk. Nu är vi på rum i Lycksele och sitter och skriver lite.

Söndag 14 september

ResanPosted by Magnus Mon, September 15, 2014 07:58:31
Vaknar på ett litet familjehotell i Luleå efter att vi åt gravad älg samt lax i går kväll på en fin restaurang i kulturhuset i Luleå.
Efter frukosten åker vi till Gammlestad strax utanför Luleå som ingår i Unescos värdsarvs lista.resan går norr ut och på en mack Morjärv pratar vi med några jägare. Nu kom den säger den ena och pekar på en bil med släpkärra. På den är en 4-hjuling och en nyss skjuten 12 taggars älgtjur. Vi grattar och fotar lite för att sedan åka mot Gällivare. Lite före Polcirkeln står det renar på vägen och vi stannar. Det är vid en Älgfarm och rentjurarna verkar intresserade av älgkon. Vi fotar och jag härma ljudet av en brunstig älgtjur Manuel vrider sig i skratt och renarna försvinner som raketer. smiley
En liten stund senare är vi vid polcirkeln och jag får en lektion av Manuel om denna.
Lite senare är vi strax utanför Gällivare vid Stenbron, här bjuder Manuel mig på egen lagad spansk lunch med ett litet glas Rioja på min födelsedag. Stort tack Manuel smiley

En härlig Lördag

ResanPosted by Magnus Sat, September 13, 2014 15:07:01
Vaknade efter att sovit gott på värdshuset i Harmånger +5 och strålande sol kl 7. Efter varsin kopp kaffe går resan norr ut för en kort paus i Svartviken för att känna på vattnet i Bottenviken. Nästa stopp är på Elit hotell Knaus i Sundsvall som är känt för Träpatronerna som red med häst inne i hotellet på sina vilda fester förr. Där åt vi en suverän hotell frukost som mättar ännu. Har sedan tagit några fina bilder på Högakustenbron i det härliga solvädret. Nu har vi bytt chaufför före Umeå så jag passagerare ett tag. Klarblå himmel och +19smiley

Day 1

ResanPosted by Magnus Fri, September 12, 2014 22:56:59
Efter god lunch på Julius så startade vi resan mot Nordkapp. Första anhalt blev en liten titt på Karlsborgs fästning med några kortare stopp för förarbete innan vi kom till "The dark hotel" norr om Hudiksvall. Nu har vi intagit lite typisk Spansk mat och mår gott smileyGod natt.

Packat

FörberedelserPosted by Magnus Thu, September 11, 2014 23:45:01
Efter ett Besök hos Ulf K i Kungslena och intagen räckmacka där. så gick färden vidare till mamma och pappa.
Hem och packa och nu är det klart smiley

Onsdag 10 sept

FörberedelserPosted by Magnus Wed, September 10, 2014 22:39:09
I kväll kom Manuel till Tidaholm efter 3 dagar och 316 mil. Har haft en härlig kväll med mycket roligt och god mat från både Sverige och Spanien.